سه‌شنبه، مرداد ۱۵، ۱۳۸۷

اعدام دو نفر در ایران به اتهام 'ارتباط' با جندالله








فعالیت های اجتماعی یعقوب مهرنهاد علنی بود و او در انتقاد از مقام ها وبلاگ می نوشت
به گزارش منابع خبری ایران دادگستری سیستان و بلوچستان روز دوشنبه اعلام کرد که یعقوب مهرنهاد و عبدالناصر طاهری صدر به اتهام عضویت در گروه شورشی جندالله اعدام شده اند.
یعقوب مهرنهاد مدیر "انجمن جوانان صدای عدالت" زاهدان بود که در زمینه دفاع از حقوق ساکنان سیستان و بلوچستان وبلاگ می نوشت و فعالیت می کرد.

گروهی از سازمان های حقوق بشر در ماه ژوئن در بیانیه ای یعقوب مهرنهاد را یک فعال اجتماعی معرفی کرده و نسبت به صدور حکم اعدام برای وی در فوریه 2008 ابراز نگرانی کرده بودند.

دادگستری سیستان و بلوچستان گفت که حکم اعدام این دو نفر توسط دادگاه انقلاب به اتهام "محاربه و فساد فی الارض از طریق عضویت و همکاری با گروهک تروریستی موسوم به جندالله به سرکردگی عبدالمالک ریگی" صادر شده و به تایید مراجع عالی قضایی رسیده بود.

یعقوب مهرنهاد و عبدالناصر طاهری صدر صبح روز دوشنبه در محوطه زندان شهر زاهدان اعدام شدند.

یعقوب مهرنهاد 30 سال داشت و نویسنده وبلاگی بود که در آن به شدت از عملکرد مقام های محلی در رسیدگی به مشکلات ساکنان بومی سیستان و بلوچستان شکایت می کرد.

وی روز 22 فروردین ماه 1386 در وبلاگ خود نوشت: "خواست امروز مردم سیستان و بلوچستان بیش از هر زمان دیگر تغییر مدیران ناموفق و جایگزینی مدیران میانه رو وانعطاف پذیر به جای برخی مدیران متعصب وخشک مذهبی در استان می باشد."

در ادامه این متن آمده بود که "در صورت عدم توجه به این خواست مردمی، باید سال86 را سال قهر مردم با مسئولین در این استان نامید. قهری که قطعا مسئولین را در استان با چالش جدی مواجه خواهد کرد و در ادامه منجر به بحران مشروعیت مردمی دولت در سیستان وبلوچستان خواهد شد."

گروه جندالله، که یعقوب مهرنهاد و عبدالناصر طاهری صدر به ارتباط با آن متهم شده بودند، هدف خود را احقاق حقوق قومی و مذهبی اقلیت بلوچ در ایران عنوان می کند اما ایران این گروه را تروریستی می داند. تاکنون دهها تن از نظامیان، مقام های دولتی و افراد غیرنظامی در عملیات خشونت بار این گروه کشته شده اند.

گروه جندالله در ماه ژوئن 16 سرباز ایرانی را در سراوان به گروگان گرفت و می گوید تاکنون شش تن از آنها را به قتل رسانده است. جندالله خواستار آزادی 200 تن از اعضای این گروه توسط دولت ایران است.

بی بی سی-14 مرداد

هیچ نظری موجود نیست: