سه‌شنبه، آبان ۲۸، ۱۳۸۷


در سالن سینما نشسته ام، همه جا تاریک است، من لم داده ام روی صندلی و بیشتر می شود گفت که فرو رفته ام، زن عق می زند، از لای برف ها با مرد می گذرد و همه چیز آماده است تا .. یکی می خندد، یک زن که به مرد کناری می گوید: نگاه کن این نشانه مظلومیت زنان است و باز می خندد، زن عق می زند، برف سرد است، کدام فیلم است آنکه روی پرده است یا واکنش این دوست من که چنین با مرد می خندد.


دعوت را دیشب به پیشنهاد یکی از دوستان دیدیم، فیلمی درباره سقط جنین، وقتی می خواهم این مطلب را بنویسم سعی می کنم که نقد رادیو زمانه، بی بی سی و خبرگزاری آفتاب را لااقل خوانده باشم که چیزی که الان می نویسم بر مبنای لااقل یک زمینه باشد این را اضافه کنید به گوش دادن یک مصاحبه دوساعته با حاتمی کیا، پیرهادی و امیر پوریا در برنامه سینما صدای رادیو گفت و گو که البته اگر مورد آخری کمی اجبار هم به دنبال داشت اما برنامه بدی نبود، بویژه که مجری آن هم فرزاد حسنی است.


نقش منفعل زنان، روایت سطحی به ماجراها، پرداخت ساده از داستان ها، بدی اپیزود دوم که در آن فروتن یکی از بدترین بازی هایش را به نمایش گذاشت، عدم در نظر گرفتن تفاوت ها، نکوهش سقط جنین در هر شرایطی، پذیرش زنان در عین بی دلیلی و.. همه را می توان از نواقص فیلم برشمرد.


در سرمقاله هفته نامه شهروند امروز حالا نمی دانم در کدام شماره اما قوچانی به نکته ای در حمایت از احمدی نژآد اشاره کرده بود و آن اینکه شاید تو منتقد بسیاری از عملکردهای این فرد باشی اما نمی توانی این وجه مثبت را در نظر نگیری که تنها احمدی نژآد است که می تواند آغازکننده برخی حرکت ها در این کشور باشد که هیچکس دیگر نمی تواند و یارای انجام آن را به واسطه هزینه هایش ندارد.


در جایی نوشته شده بود که تنها حاتمی کیاست که اجازه دارد به این موضوعات بپردازد و شاید این را باز بتوان همان فرصت گرفت که فردا کسی بتواند از این فیلمساز مثالی بیاورد برای پرداخت داستان های مشابه.


فیلم را خیلی ها نپسندیدند اما برای من لااقل اپیزود آخر جذاب بود، یک زن صیغه ای که اذعان می دارد که تنها برای یک زن صیغه ای مهم زن بودن است و باز با اینهمه می جنگد، شاید او تنها زنی است که خواهان فرزند است و دست به این ریسک می زند که با حاجی دربیفتد، هر چه می خواهد را قربانی کند تا فرزند باشد که عشق حاجی خود زمانمند است و وابسته به شرایط و اینهمه پنهان کاری و... حال اگر تو بگویی باز این فرزندآوری است که برای زن مهم شده است، می توانی برداشت خودت را بگویی، اما مهم شاید همین خواست است و رسیدن به آن که تنها در این اپیزود است هر چند که به محکوم کردن سقط جنین ختم شود. البته یادآوری کنم که اینها را اضافه کنید به علاقه من به مریلا زارعی و شخصیت این بازیگر و...


همزاد

هیچ نظری موجود نیست: