پنجشنبه، مرداد ۱۳، ۱۳۸۴

مصدق مقدس؟ يا خاتمي تروريست؟

1. مقدس ترور شد. نه، ترور مقدس شد. با انتخاب فاشيسم و گزينش تماميت خواهي نه تنها ترور كه انحصارطلبي، شكنجه، زنداني كردن بيگناهان، كشتن انديشه، تبعيض عليه اقليتها و مردسالاري نهادينه و به عرصه ي تقدس رسيدند.
كاش روزي برسد كه مقدس چيزي يا كسي نباشد كه ترور شود بلكه انديشه اي باشد كه پاسداشته شود به حرمت انسان.
اما ترور(رعب و وحشت) پيش از هر چيز رعب تروريست از رويارويي با واقعيت و حقيقت انسان است و تلاشي مذبوحانه است براي از ميان بردن او.
ترور كين توزانه ترين برخورد با زنده گي ست و فرقي نمي كند كه چه كسي دستان منحوسش را بدان بيالايد. با ترور گودزيلا او را به شهيد تبديل مي كنند و بدين سان در دست اندازيشان به حقوق اوليه ي انسان توجيهي كثيف مي سازند.
2. خاتمي يك آخوند بود. كسي كه سوار بر شرايط بحراني 76 و زير علم اصلاح طلبان و با حمايت دانشجويان و روشنفكران به صحنه آمد و لاجرم به همه ي آنها پشت كرد.
مصدق يك سياستمداري كهنه كار و زمين داري مردم دار بود كه مقبوليتش را مديون انديشه ي بالا و سواد سياسي خودش بود و تا پايان كار هم به اهدافش پايبند ماند. اما شباهت زياد اين دو اعتماد هر دو به بدنه ي اجتماع به مثابه ي پشتوانه ي جنبش بود. حال آنكه مردم در هر دو مورد ثابت كردند كه از چنان درك بالاي سياسي برخوردار نبوده اند و حمايتشان سطحي و ناشي از تنگناي شرايط قبلي بوده است. اسطوره ي مصدق بايد شكست. اشتباه او در حمايت اوليه از حزب توده، اعتماد بي مورد به مردم و درك نادرستش از جايگاه دين در ميان مردم و در نهايت نپذيرفتن ميانجيگري بازرسان اوپك ؟؟ از اشتباهات اساسي او بود. مصدق اسطوره نبود مردي راستكردار بود كه واهمه نداشت و تا سطح قهرماني پيش رفت گرچه چندان خوشايندش نبود كه چينين نام گيرد. البته با اين نوشتار قصد توهين به خاتمي را ندارم اما اسطوره ي پوشاليني را هم كه اين روزها از او ساخته اند نمي پسندم. چندشناك استفاده ي دشمنان ديروز او از اين اسطوره است در تلويزيون و ... خاتمي بهترين رئيس جمهور بعد از 57 بوده است، دولتش نكات مثبت زياد داشت گرچه برخي معتقدند آلترناتيو او بهترين حربه ي جمهوري اسلامي براي دوام بوده است.
با اميد
هاپو

هیچ نظری موجود نیست: